Guide: Gaming headset

I den här guiden går vi igenom vad du bör tänka på när du ska skaffa ett nytt headset. Ett bra headset är nämligen inte bara funktioner och bra ljud utan även komfort – för vad betyder bra ljud om du inte orkar ha dem på dig?

Det är inte något fel med att använda högtalare när man spelar, men ett headset hjälper till med inlevelsen i spelets detaljer på ett sätt som du annars bara skulle kunna uppnå med en surroundljudanläggning runt dig. Om du till exempel spelar ett skjutspel blir det mycket enklare att identifiera den sneda vinkeln som motståndarens fotsteg kommer från.

Om du bor tillsammans med andra kommer de säkert också att uppskatta om du använder ett headset, så att de inte behöver utsättas för ljudet av skott och skrik dag ut och dag in.

I den här artikeln tittar vi på:

  • Mikrofontyp
  • Material
  • Komfort
  • Ljudkvalitet
  • Äkta/virtuellt surroundljud
  • Öppna/stängda headsets
  • Impedans

I slutet av artikeln hittar du en video där vi går igenom de val vi har gjort när våra nya Shark Receptor-headsets tillverkades.

Hur fungerar ett gaming-headset och vad ska det kunna?

Ljudet från ett headset produceras på samma sätt som det gör i högtalare. I verkligheten sitter det bara små högtalare på vardera sidan av headsetet – de kallas för drivrutiner. Det finns flera olika drivrutiner, men här fokuserar vi på den dynamiska drivrutinen som du hittar i stort sett alla headsets. I en sådan drivrutin sitter en magnet som inte rör sig samt en svängspole som gör det.

Elektriska signaler (nollor och ettor) skickas trådlöst eller genom en kabel och skapar ett elektromagnetiskt fält så att svängspolen rör sig fram och tillbaka tusentals gånger per sekund. Svängspolen sitter fast i ett membran som då vibrerar och skapar ljudvågor.

Men nog om det. Ett gaming-headset ska i grunden bara kunna spela upp och spela in ljud, och så ska du kunna hålla ut att ha på dig det. Om du fortfarande är med så nördar vi vidare.

Mikrofontyp

I stort sett alla gamingheadset använder samma typ av mikrofon som kallas kardioid. Man läser ofta att ett headset har en boom-mikrofon – det betyder bara att mikrofonen sitter i slutet av en pinne. Vi går kort igenom tre mikrofontyper som skiljer sig åt genom sina polmönster. Det här polmönstret avgör kort sagt från vilken riktning ljudet spelas in.

  • Kardioid: Den här typen är utformad för att spela in en enda röst. Kardioidmikrofoner spelar bara in ljudet i en liten kon runt dem, så att de fångar upp så lite bakgrundsljud som möjligt. Det finns även superkardioid- och hyperkardioidmikrofoner.
  • Dubbelriktad/figur 8: Som namnet antyder är detta en dubbelriktad mikrofon. Det motsvarar att ha två kardioidmikrofoner som är riktade åt olika håll. De är särskilt lämpade för att få med båda rösterna när två personer sitter bredvid varandra, samtidigt som bakgrundsljudet hålls nere. De är mycket nischade och är bara meningsfulla under specifika omständigheter.
  • Flerriktade: Den här typen lyssnar i alla riktningar och är därför bra på att få med bakgrunden – om man till exempel vill fånga stämningen i en lokal med en publik som skapar god stämning. Även dessa är väldigt nischade och passar sällan in i en vanlig hemma-gaming-setup.

Utöver mikrofontyperna kan man fundera på om man vill ha en usb-mikrofon eller en studiomikrofon. De flesta använder usb eftersom man bara behöver plugga in och så fungerar de. Dessutom finns det inga studiomikrofoner som sitter fast på headseten, så det är i och för sig inte relevant i det här sammanhanget.

Men man kan fortfarande använda sitt headset för att lyssna medan man spelar in sin röst via en studiomikrofon. Man får bara en bättre ljudkvalitet med en bra studiomikrofon och de är oftast att föredra vid streaming. Den ökade ljudkvaliteten avspeglas självklart också i priset. Studiomikrofoner kräver ett externt ljudkort med en XLR-ingång och eftersom de inte har en DAC (digital-to-analog converter) ger de per automatik ett klarare ljud och en bredare ljudbild som inte undertrycker några frekvenser som usb-mikrofoner gör.

Det finns två typer av studiomikrofoner, kondensator-mikrofoner och dynamiska mikrofoner. Det går vi inte närmare in på här, men om du är intresserad av val av mikrofon för streaming så finns det massor av relevanta guider på nätet.

Material

Det är viktigt med ett stabilt gamingheadset, för det ska inte bara sitta på huvudet i en massa timmar – det ska också tas av och på om och om igen. Det är alltså viktigt att ditt framtida gamingheadset är ordentligt byggt. Ta en titt på tjockleken på plasten som den är tillverkad av och se till att huvudbandet som håller ihop headsetet är tillverkat av metall – eller åtminstone har stöd av metall.

Komfort

Som vi tidigare har nämnt är komfort enormt viktigt eftersom små irritationer snabbt kan växa sig stora. Öronkuddarna och huvudbandet kommer att gnida sig mot huvudet många gånger, så se till att bådadera är mjuka och behagliga. Vi rekommenderar att du överväger noga om du vill ha kuddar av läder, eftersom du snabbt får svettiga och irriterade öron – särskilt om det är varmt ute. Vi rekommenderar skum, konstläder och plysch.

Ljudkvalitet

Om din hörsel är på topp uppsnappar ditt öra frekvenser mellan ca 20 Hz och 20 kHz (20 000 Hz). Om du vill ha hela upplevelsen av ett spels ljudbild måste du alltså välja ett headset som stödjer denna räckvidd. Det ser du genom att titta på headsetets frekvensrespons.

De låga frekvenserna (ca 20–160 Hz) utgör basen medan de höga (från 4 000 och uppåt) är diskanten. Vissa headsets kan producera ljud under 20 Hz och över 20 kHz, men det säger alltså inget om själva ljudkvaliteten.

Om man vill veta mer kan man se den specifika grafen för vissa headsets frekvenssvar. Det visar inte bara vilka frekvenser headsetet kan producera utan även vilka frekvenser det över- och underproducerar. För alla headsets har olika styrka på olika frekvenser, vilket du själv kan påverka med en equalizer. Dessa grafer tas för det mesta fram av en tredje part så att siffrorna inte ”förfalskas”. Här är ett exempel på en graf:

Frekvensrespons til headset

Äkta kontra virtuellt surroundljud

Surroundljud är en uppgradering från stereo där ljud spelas upp från två högtalare/drivrutiner. Äkta surroundljud använder sig av flera olika drivrutiner så man får en djupare förståelse av var ljudet kommer från.

När ett headset har 7.1 surroundljud stödjer det 7 ljudkanaler: 3 på varje sida och en centerkanal som spelas samtidigt i båda öronen. Förutom det refererar talet .1 till en dedikerad baskanal (subwoofer), som även spelar upp de låga frekvenserna i båda öronen. Ett 7.1 headset har alltså 10 drivrutiner.

True 7.1 surround sound

Virtuellt surroundljud uppnås däremot genom programvara och fungerar även om ens headset bara har två drivrutiner. Här skickas en tvåspårig ljudsignal till headsetet i realtid. Virtuellt surroundljud lurar hörseln genom att öka volymen i den drivrutin som sitter närmast spelets ljudkälla och minskar volymen i den drivrutin som är längst bort. Utöver det läggs extremt små förseningar till i det öra som är längst bort från ljudkällan.

Signalen behandlas antingen på själva datorn via en adapter, via en extern förstärkare eller i själva headsetet. Det finns många program för virtuellt surroundljud, bland annat Dolby Atmos, DTS Headphone:X och Windows Sonic.

En del spel utnyttjar bara stereo, som sedan behandlas av ett program för virtuellt surroundljud. Det gäller till exempel CS:GO, där det äkta surroundljudet faktiskt kan vara en nackdel. Därför har våra nya hörlurar både usb- och minijackingång så att de kan användas för casual gaming med fokus på bra ljud och kompetitiv gaming med fokus på precision.

Öppet kontra stängt gamingheadset

När man pratar om öppna och slutna hörlurar handlar det om ljudisolering. Ett slutet headset isolerar ljudet bättre så att du inte hör omvärlden. Likaså hör inte omvärlden ljudet som spelas upp i ditt headset. Ett slutet gamingheadset är alltså att föredra om du inte vill bli distraherad av skrikande familjemedlemmar och liknande.

Öppna headset ger däremot ett klarare ljud. Om det viktigaste för dig är kvaliteten på ljudet är ett öppet headset att föredra. Avvägningen här är naturligtvis att du har en tendens att höra ljud utifrån, men ljudet tränger dessutom även ut ur headsetet och kan störa andra i närheten.

Förutom dessa två saker betyder det även mycket vilket material headsetets öronkuddar är tillverkade av. Om det är memory foam så kan det ta lite tid innan det isolerar optimalt, eftersom det ska anpassa sig till ditt huvud. Öronkuddar av PU-läder isolerar enormt bra, men de kan vara obekväma att ha på sig längre tid. Använder du glasögon kan det också vara en fördel med öronkuddar av velour.

Impedans

Impedans mäts i resistans/ohm (Ω) och har att göra med hur mycket ström (volt) som ska levereras för att headsetet ska spela tillräckligt högt och med den kvalitet det är byggt för. Om du lyssnar på musik från en batteridriven enhet som en mobiltelefon är det optimalt att använda hörlurar med låg impedans – dvs. under 50 ohm. Du kan mycket väl ansluta hörlurar med högre impedans, men volymen och ljudkvaliteten är inte optimal.

Å andra sidan löper headsets med låg impedans större risk att gå sönder om man skruvar upp volymen för högt. Det är inget problem om de är anslutna direkt till datorn, men det kan vara relevant om du till exempel har en förstärkare som mellanled.

Många anser att högre impedans är lika med bättre ljudkvalitet, men det är bara en myt. Hörlurar med hög impedans är bättre skyddade mot överbelastning och om de är uppe på över 250 ohm kräver de sannolikt för många volt för att fungera med din mobiltelefon.

Slutsats

  • Comfort is king. Om du inte klarar att ha på dig ditt gamingheadset många timmar i taget kan allt annat vara sak samma.
  • Se till att du har ett headset som inte bara går sönder när du tar av det i fel vinkel.
  • Den måste kunna stödja ljudfrekvenser från 20 Hz till 20 kHz.
  • Kardioidmikrofoner är standard av ett gott skäl – de är jättebra på att fånga upp rösten på just den person som har headsetet på sig. Om du inte tydligt kan se vilken typ av mikrofon headsetet har så är det definitivt en kardioid.
  • Äkta surroundljud är överskattat. Folk upplever ljudriktningar lika bra (och ibland bättre!) med virtuellt surroundljud och de flesta spel är designade för det virtuella.
  • Öppna gamingheadsets ger överlag bättre ljud medan slutna headsets ger bättre inlevelse.
  • En impedans under 50 Ω är en mer idiotsäker plug-and-play-lösning om du inte är en riktig ljudnörd.

Video

Här kan du se Adam och Yen gå igenom de funderingar vi hade när vi skulle tillverka våra Shark Receptor-headsets: